Автор: SilvanaDomo
Публикувано на: 15.04.2011 18:00:39

Рейтинг:

Да

Ококорих очи, когато един приятел италианец ми каза, че детето му започнало да чете на 18 месечна възраст. Вярвам в акселерацията, но чак пък толкова...Казах си „Явно децата в технологичния век започват да четат преди да са проговорили”. Приятелят ми сподели, че неговият син, сега на четири години, посещавал детско заведение, в което обучението било насочено към развитието на дясното полукълбо на мозъка. Този път си казах „Хайде сега пък и родителски амбиции, горкото дете чете от бебе, сега пък ще го правят и гении!”. Но реших да се поровя по темата.

 

Науката ни казва, че двете полукълба на мозъка изпълняват различни функции. Функциите на лявото полукълбо са линейни, логични и интелектуални. Дясното полукълбо отговаря за емоциите, интуитивните способности, образното мислене, творческите способности. Лявото полукълбо контролира съзнанието, дясното – подсъзнанието.

 

Световноизвестният специалист по развитие на дясното полукълбо Макото Шичида казва в своята книга, че капацитетът на паметта на дясното полукълбо е един милион пъти повече от този на лявото полукълбо. Бихме могли да сравним лявото полукълбо с ниско скоростен компютър, а дясното полукълбо с високоскоростен.

 

Гениите използват дясното полукълбо на мозъка си.

 

Какво правим в училище? Четем, запаметяваме, изпитват ни, получаваме оценка. И отново четем, запаметяваме, изпитват ни и получаваме оценка. Предметите, които учим следват линейна, логична система, с много информация. В този процес стимулираме само едната страна на мозъка – линейната, логичната страна. Е, все пак имаме и часове по рисуване, музика и други изкуства. Така се опитваме да балансираме и да стимулираме въображението, изобретателността и фантазията - приоритет на дясното полукълбо. Както и да погледнем, обаче на образователната ни система, ще видим, че линейното и логичното са по-изявени от артистичното и творческото.

 

Чрез съвременната образователна система трупаме информация. Не се занимаваме с аспекта, който е свързан със способността да знаем кое е правилно и кое не е. Не се занимаваме и с аспекта за съхраняването на впечатленията от знанието под формата на памет и опит. Следователно, въпреки всичкото ни образование не сме способни да го прилагаме по градивен и творчески начин в живота си.

 

При всичкото ни разбиране за това, кое е правилно и кое не, биваме объркани, ако трябва да вземем решение какво трябва да направим. В същото време като учители и като родители пренебрегваме психологическата природа на детето. Настояваме то да бъде прилежно в училище, искаме да знае много и да получава отлични оценки, да си вземе дипломата, след това ако може и втора... А дипломите са само паспорта за постигане на удовлетвореност, служебно положение и признание от страна на другите хора.

 

Истинско образование може да се получи, когато от ранна възраст позволяваме на децата да използват своите интуитивни способности наред с интелектуалните, когато им помагаме да преодолеят страховете и задръжките си, когато ги стимулираме да използват потенциала си, караме ги да събудят и развият личността си, да откриват във всичко радостта от живота.

 

Креативният дух се намира в дясното полукълбо.

 

В ежедневието родителите трябва целенасочено да стимулират работата на дясното полукълбо на детето, за да развият у него творчество, отдаденост на работата и развитие на заложбите.

 

И ако у нас няма специални учебни заведения, в които да се стимулира функцията на дясното полукълбо, то вие като родители можете да го направите у дома. Не е никак сложно.

 

Когато децата са малки, развивайте основните моторни умения на ръчичките им за изпълнение на изкуства.

 

Имайте предвид, че всички моторни умения са от съществено значение за заниманията с изкуство - рисуване, свирене, моделиране. За да дадете възможност на тези умения да се развиват, можете да измисляте игри, които да са насочени точно към моториката на ръцете. Ето някои идеи :

  • късане на хартия
  • лепене с лепило на накъсаните хартиени парчета и обособяване на фигура
  • наливане на вода от голяма чаша в бутилка с тясно гърло

 

Не се притеснявайте, че детето ще се измокри или че ще нацапа всичко наоколо. Дайте му възможност да прояви своето творчество и изобретателност.

 

Позволете му да рисува с пръсти и водни бои на един голям картон или пък го оставете с моливи да драска, да драска, да драска...

 

При боядисването на великденски яйца нека участва и вашето дете. Разбира се, вземете мерки, все пак да се боядисат само яйцата, не и цялата ви покъщнина...

 

Това са най-елементарни методи за стимулиране на дясното полукълбо за деца на възраст между 13-18 месеца. При по-големите деца усложнявайте дейностите, възлагайте по-сложни артистични проекти. Стимулирайте въображението.

 

Във всяко дете дреме гении, събудете го!

Галерия Дете рисува
Да отгледаш гений
Читателски коментари
Твоят коментар
Избери самоличност
Регистриран потребител: Посетител Анонимен:

Потребителско име:

Парола:

Произволно име:

URL адрес: http://

Login with Facebook
Коментар:
Проверка:
CAPTCHA

Въведи кода от картинката:

Нашите спонсори




Последни галерии
autoblog.bg | motoblog.bg | travelblog.bg | mamablog.bg | fashionblog.bg | techblog.bg | funny.bg